Wyjazd w ramach programu POWER na szkolenie językowe odbył się w dniach 8- 18 02.2019 na Malcie.

Wylatywałyśmy z Polski z obawami: jak poradzimy sobie na kursie i w codziennym porozumiewaniu się w języku angielskim. Miałyśmy też obawy związane z samą podróżą.

Malta przywitała nas piękną, ciepłą pogodą, powiewem wiosennego, morskiego wiatru i przepięknymi krajobrazami. Już następnego dnia po wieczornym przylocie wybrałyśmy się na weekendowe zwiedzanie. Zaczęłyśmy od podróży promem na Gozo i zwiedzaniem wyspy. Od samego początku byłyśmy zauroczone klifowymi wybrzeżami, niesamowitą roślinnością i starożytnymi budowlami. W następny dzień – niedzielny poranek udałyśmy się na południowe wybrzeże do rybackiego portu Marsaxlokk na targ rybny, gdzie mogłyśmy podziwiać stworzenia świeżo wyłowione z morza. Potem pojechałyśmy autobusem, aby wybrać się łódką na podziwianie Blue Grotto gdzie morze i światło tworzy niesamowite pokazy barwne w przybrzeżnych grotach.

W poniedziałek rano rozpoczęłyśmy kurs języka angielskiego. W naszej grupie były jeszcze dwie Polki oraz dwie Włoszki. Nauczycielką grupy była Pani Anita – Angielka mieszkająca od wielu lat na Malcie.  Nauczycielka okazała się bardzo wyrozumiała i cierpliwa, a równocześnie wymagająca i zachęcająca nas do wypowiadania się na różne tematy. Obie stwierdziłyśmy, że mogłyśmy ją dobrze zrozumieć, a dzięki temu dobrze wykonywać zadane ćwiczenia.

Zakres ćwiczeń obejmował zagadnienia: opis własnych zainteresowań, przedstawienie miejsc skąd przyjechałyśmy, rozmowę na temat systemu nauczania oraz przedmiotów nauczania, tworzenie map myślowych dotyczących podróżowania, opowiadanie o tym co robiłyśmy po południu w czasie Simple Past, zastosowania przyimków miejsca, odgrywanie dialogów sytuacyjnych, opis własnego pokoju, praca w grupie – układanie jadłospisu, dobór listy gości na przyjęcie, akcent w wyrazach, zagadnienia fonetyczne, zastosowanie czasu Past Simple – porządkowanie opowiadania z rozsypanki, zastosowanie czasów Past Simple i Past Continous, krzyżówki, czas przyszły, części ciała i porady związane ze zdrowiem i wiele innych. Zajęcia rozpoczynałyśmy codziennie o godzinie 9 i z przerwą na lunch, trwały do 14.30. W planie kursu miałyśmy również dwie wycieczki z angielskim przewodnikiem, jedną do stolicy Malty Valletty, a drugą do starej stolicy Mdiny/Rabatu. W obydwu miejscach miałyśmy okazję podziwiać charakterystyczną architekturę – budynki wznoszone głównie z jasnych skał osadowych, kolorowe balkony i wąskie uliczki. Mogłyśmy również zapoznać się z historią Malty podczas seansu kinowego w wybranym przez siebie języku – dzięki temu mogłyśmy lepiej zrozumieć specyfikę tego miejsca i uwarunkowania tworzące to wielokulturowe państwo.

Kurs przebiegł bardzo owocnie, nabrałyśmy pewności siebie przy porozumiewaniu się w języku angielskim, nauczycielka bardzo delikatnie i motywująco poprawiała nasze niedociągnięcia i błędy, a swoim podejściem zachęcała nas do wypowiedzi. Kurs zakończył się w piątek po południu. Podczas pięciu dni kursu nie zaprzestałyśmy zwiedzania Malty. Umożliwiała nam to sieć komunikacji autobusowej. Wybierałyśmy się po zajęciach między innymi do Oceanarium w Bugibba, fortu St. Angelo w Birgu, katakumb w Ir-Rabat, Katedry Świętego Jana z obrazem Caravaggio w Valletta. Wracałyśmy do naszego Hotel Alexandra w St. Julian’s jak zaczynało robić się ciemno, zmęczone, ale pełne wrażeń.

W ostatnie dni pobytu na Malcie byłyśmy na południowo zachodnim wybrzeżu na klifach Dingli oraz plażach: Golden Bay, Ghajn Tuffieha Bay, Gnejna Bay oraz Anchor Bay. W niedzielę zaś wybrałyśmy się do największego fortu Manoel w Gzira, a potem na południe Malty na Marsascala, a wędrówkę pieszą zakończyłyśmy w porcie rybackim na obiedzie z owocami morza. Warto wspomnieć, że podczas całego pobytu na Malcie bardzo smakowała nam tamtejsza kuchnia. Spróbowałyśmy między innymi miejscowego specjału „Fenka” czyli królika, owoców morza oraz kuchni włoskiej - pizz i past.

W poniedziałek rano 18.02.2019 pełne wrażeń zawitałyśmy do Polski: trasą lotniczą Luqa – Kraków.

Mamy zamiar dalej szkolić nasze kompetencje językowe. Dziękujemy za wszelkie starania koordynatorom projektu, które przyczyniły się do naszej podróży na Maltę.